Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2016

Έρχεται και το θερμό επεισόδιο: Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος PΙRI REIS βγαίνει στο Αιγαίο – Δέσμευσαν περιοχές!!

Έρχεται και το θερμό επεισόδιο: Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος PΙRI REIS βγαίνει στο Αιγαίο – Δέσμευσαν περιοχές!!


Από 1 έως 10 Μαρτίου το τουρκικό ερευνητικό σκάφος PΙRI REIS θα πραγματοποιήσει έρευνες που αφορούν την «κλιματική αλλαγή» και την επίδρασή της στον «σχηματισμό του Αιγαίου»

Στην πλήρη επαναφορά και επικαιροποίηση των διεκδικήσεών της στο Αιγαίο και της αμφισβήτησης της ελληνικής υφαλοκρηπίδας προχωρά μεθοδικά η Αγκυρα, προκαλώντας εντονότατο προβληματισμό στην Αθήνα, καθώς η κλιμάκωση αυτή συμπίπτει με μια χρονική στιγμή που καταβάλλονται προσπάθειες για να υπάρξει καλή επικοινωνία μεταξύ των δύο κυβερνήσεων για το Προσφυγικό.

Από 1 έως 10 Μαρτίου το τουρκικό ερευνητικό σκάφος PΙRI REIS θα πραγματοποιήσει έρευνες που αφορούν την «κλιματική αλλαγή» και την επίδρασή της στον «σχηματισμό του Αιγαίου» για λογαριασμό του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Θαλάσσιας Επιστήμης και Τεχνολογίας της Τουρκίας.

Καθώς μάλιστα έχει ορισθεί ανεπισήμως η σύγκληση του Διακυβερνητικού Συμβουλίου Συνεργασίας για τις αρχές Μαρτίου στη Σμύρνη, με επικεφαλής τους δύο πρωθυπουργούς, Αλέξη Τσίπρα και Αχμέτ Νταβούτογλου, κινήσεις όπως αυτές που εκδηλώνονται τις τελευταίες ημέρες καθιστούν προβληματική την προετοιμασία της συνάντησης αυτής.

Στις τρεις περιπτώσεις που η Τουρκία αμφισβητεί την ελληνική υφαλοκρηπίδα προστέθηκε και η συμπερίληψη μεγάλων περιοχών του Αιγαίου και νοτίως της Κρήτης στο ετήσιο πρόγραμμα θαλασσίων ερευνών για το 2016 που ανακοίνωσαν οι τουρκικές Αρχές την περασμένη εβδομάδα (Deniz Arastima Sefer Planlan-2016Plani). Οι έρευνες αυτές που αφορούν την «κλιματική αλλαγή» και την επίδρασή της στον «σχηματισμό του Αιγαίου» θα διενεργηθούν από το γνωστό τουρκικό ερευνητικό σκάφος PΙRI REIS από 1έως 10 Μαρτίου για λογαριασμό του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Θαλάσσιας Επιστήμης και Τεχνολογίας της Τουρκίας.

Οι συντεταγμένες εντός των οποίων θα γίνουν οι έρευνες έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς αφορούν δύο κρίσιμες περιοχές που η Τουρκία παγίως επιδιώκει να αμφισβητήσει την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Στο κέντρο του Αιγαίου στη θαλάσσια περιοχή που σημαντικό τμήμα της είναι διεθνή ύδατα, μεταξύ της Λέσβου, της Χίου, της Σκύρου, μέχρι τη Νάξο και την Ικαρία. Και η δεύτερη περιοχή εκτός του τριγώνου Ρόδου – Κω – Κρήτης περιλαμβάνει σχεδόν ολόκληρη την κρίσιμη περιοχή της υφαλοκρηπίδας του Καστελόριζου την οποία αμφισβητεί και διεκδικεί η Τουρκία.

Είχε προηγηθεί η τουρκική NAVTEX 119/16, με την οποία η Αγκυρα ανήγγειλε τη διεξαγωγή «επιστημονικών ερευνών» στο κέντρο του Αιγαίου από το ερευνητικό σκάφος CESME για το διάστημα 16-28 Φεβρουαρίου. Το αρμόδιο κέντρο του Ηρακλείου με τη δική του αναγγελία (226/16) που εκδόθηκε στις 15 Φεβρουαρίου προειδοποιεί για «μετάδοση μηνύματος NAVTEX από αναρμόδιο Σταθμό» χαρακτηρίζοντας ουσιαστικά άκυρη την τουρκική NAVTEX 119/16. «Οι μοναδικοί εγκεκριμένοι από τον ΙΜΟ και ΙΗΟ σταθμοί NAVTEX είναι οι ελληνικοί σταθμοί Λήμνος, Ηράκλειο και Κέρκυρα, στα πλαίσια εφαρμογής του CMDSS για εκπομπές πληροφοριών ναυτιλιακής ασφάλειας και πληροφοριών Ερευνας και Διάσωσης για ολόκληρη την ελληνική περιοχή αρμοδιότητας NAVTEX…».

Νέα πρόκληση

Ομως ακόμη πιο αποκαλυπτική των προθέσεων της Τουρκίας ήταν η NAVTEX 141/16, την οποία παρανόμως εξέδωσαν οι τουρκικές Αρχές για εργασίες τοποθέτησης υποβρύχιου καλωδίου από το ιταλικό σκάφος CS TELIRI από 22 Φεβρουαρίου έως 6 Απριλίου 2016. Οι εργασίες αφορούν περιοχή νότια της Κρήτης και νοτιοανατολικά της Ρόδου σε περιοχές που δεν αφορούν πλέον μόνο την υφαλοκρηπίδα του Καστελόριζου, αλλά και εκείνη της Κρήτης.

Την περασμένη εβδομάδα η Τουρκία παρενόχλησε το ιταλικό σκάφος ODIN FINDER το οποίο, βάσει της NAVΤEX που είχε εκδώσει ο σταθμός του Ηρακλείου, πραγματοποιούσε επιστημονικές έρευνες για την πόντιση καλωδίου στην περιοχή νότια της Καρπάθου. Το ιταλικό σκάφος είχε μισθωθεί από την εταιρεία που έχουν συστήσει από κοινού Ελλάδα – Κύπρος και Ισραήλ για την πόντιση καλωδίου, το οποίο θα συνδέσει τη Μέση Ανατολή με την Ευρώπη μεταφέροντας ηλεκτρικό ρεύμα που θα παράγεται από το φυσικό αέριο. Η τουρκική φρεγάτα απαίτησε από τον καπετάνιο του πλοίου να αποχωρήσει με το επιχείρημα ότι πρόκειται για περιοχή τουρκικής δικαιοδοσίας. Με την παρέμβαση της φρεγάτας ΣΠΕΤΣΑΙ το πλοίο παρέμεινε στην περιοχή μέχρι που εκδόθηκε και νέα NAVTEX από το Κέντρο του Ηρακλείου που ανανέωνε «μέχρι νεωτέρας» την άδεια ερευνών του συγκεκριμένου σκάφους.

Οι σχεδιασμοί των τουρκικών αυτών κινήσεων συμπίπτουν με την παγιωμένη διεκδίκηση της Τουρκίας για πλήρη αμφισβήτηση της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, όπου ειδικά στη Μεσόγειο η Τουρκία θεωρεί ότι ταυτίζεται με τα χωρικά ύδατα της Ρόδου, της Καρπάθου, της Κάσου και του Καστελόριζου (στα 6 ν.μ.) και συνεπώς όλη η υπόλοιπη περιοχή μεταξύ Κύπρου, Αιγύπτου, Τουρκίας, Ρόδου και Κρήτης αφορά τουρκική υφαλοκρηπίδα.

Σε πολλά σημεία τους οι τωρινές NAVTEX συμπίπτουν και με περιοχές που η Τουρκία με απόφαση που έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης παραχώρησε το 2012 στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία TPAO άδεια ερευνών και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων. Μια πρωτοβουλία που είχε προκαλέσει κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, όμως η Τουρκία ουδέποτε ακύρωσε αυτές τις άδειες που επικαλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής υφαλοκρηπίδας του Καστελόριζου και νοτιοανατολικά της Ρόδου.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ, WWW.ETHNOS.GR

mignatiou.com


ΑΝ σας άρεσε αυτό το άρθρο κάντε κλίκ..ΕΔΩ...  για να είστε οι πιο ενημερωμένοι αναγνώστες του διαδικτύου

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου