Στήνουν «αναχώματα» για το δύσκολο φθινόπωρο.
Η συνεχής άνοδος των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία που έχουν ξεπεράσει τα 90,5 δισ. ευρώ και η υστέρηση - έστω και μικρή - των εσόδων που καταγράφεται και τον Αύγουστο έχουν σημάνει συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο.
Με δεδομένο ότι και η δόση των 2,8 δισ. δεν είναι βέβαιο αν έρθει μέσα στο χρόνο, έχει αρχίσει η επεξεργασία αναχωμάτων ώστε να αποφευχθεί το χειρότερο: η υστέρηση των εσόδων να είναι ......πια μη αναστρέψιμη στην συνέχεια του φθινοπώρου όταν θα πρέπει να αρχίσει ο σχεδιασμός του προϋπολογισμού της επόμενης χρονιάς.
Η λύση που σχεδιάζεται να δοθεί είναι ένας συνδυασμός ψηφισμένων φόρων που όμως θα εφαρμοστούν νωρίτερα και κάποιες στοχευμένες περικοπές δαπανών υπό το περίβλημα της ενεργοποίησης του δημοσιονομικού συμβουλίου που ήταν ένα από τα θέματα της πρώτης αξιολόγησης.
Αν οι ενδείξεις που υπάρχουν με βάση τα στοιχεία του Ιουλίου (είχαμε υστέρηση 375 εκ ευρώ στα έσοδα) γίνουν τάση και τα έσοδα παρουσιάσουν απόκλιση το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται ένα εναλλακτικό σχέδιο για να αποφύγει την οδυνηρή εμπειρία της ενεργοποίησης του κόφτη την ερχόμενη άνοιξη.
Πρόδρομος «κόφτης»
Το πρώτο σκέλος του σχεδίου είναι να γίνει αυτό που δεν έγινε κατά την πρώτη αξιολόγηση, η πιλοτική επανεκτίμηση των δαπανών των υπουργείων με τους μεγαλύτερους προϋπολογισμούς από το δημοσιονομικό συμβούλιο.
Ο σχεδιασμός προβλέπει τον περιορισμό από 5% έως και 20% (ανάλογα με τις ανάγκες) τις δαπάνες των οικονομικών ανάπτυξης και πολιτισμού, στραγγίζοντας κυριολεκτικά καταναλωτικές και λειτουργικές δαπάνες χωρίς όμως να περιλαμβάνονται σε αυτές οι επενδυτικές δαπάνες.
Με την κίνηση αυτή θα απαλειφτεί με μια διοικητική πράξη το μεγαλύτερο μέρος της υστέρησης των πρωτογενών δαπανών που έφτασε για το επτάμηνο τα 2 δισ. ευρώ.
Το πλεονέκτημα της επιλογής αυτής είναι ότι οι περικοπές θα επιλεγούν από το ΥΠΟΙΚ και θα χρειαστεί απλώς να επικυρωθούν από τους θεσμούς και δεν θα γίνουν αυτόματα και οριζόντια όπως επιβάλλει ο κόφτης.
Το πρόβλημα που υπάρχει σε αυτό είναι αν υπάρχει αρκετός χρόνος να γίνει κάτι τέτοιο καθώς και το αποτέλεσμα που θα έχει, αν οι περικοπές είναι μεγάλες.
Το δεύτερο σκέλος αφορά την πρόωρη εφαρμογή φορολογικών μέτρων τα οποία έχουν ψηφιστεί να ισχύσουν από το 2017 και μετά. Το πιο πρόσφορό μέτρο θα είναι η αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα κίνησης από τον Οκτώβριο του 2016 αντί την 1η Ιανουαρίου 2017, που προβλέπει ο νόμος.
Μικρή πιθανότητα δίνεται σε μια περαιτέρω αύξηση κάποιου άλλου έμμεσου φόρου ώστε να δοθεί η εντύπωση ότι η διόρθωση θα είναι μόνιμη και όχι μέσα από έκτακτα μέτρα.
Προς το παρόν όλοι απεύχονται αυτό το σενάριο αφού μπορεί μεν να αποφύγει την ήττα της ενεργοποίησης του δημοσιονομικού κόφτη, αλλά θα έχει σίγουρα το πολιτικό και οικονομικό κόστος των νέων περικοπών ή και των νέων φόρων μέσα στο 2016, ενώ έχει προηγηθεί ένα τσουνάμι επώδυνων μέτρων από την αρχή του χρόνου.
enikonomia.gr
ΑΝ σας άρεσε αυτό το άρθρο κάντε κλίκ..ΕΔΩ... για να είστε οι πιο ενημερωμένοι αναγνώστες του διαδικτύου
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου