Ρυθμίσεις με βάση τα συνολικά χρωστούμενα
Πώς οι συνολικές ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις θα κρίνουν τη βιωσιμότητα ή μη των επιχειρήσεων και το είδος των ρυθμίσεων. Ο κίνδυνος για τα υπεύθυνα πρόσωπα εταιρειών που θα οδηγηθούν σε εκκαθάριση. Πού μπαίνει ο πήχης για εταιρείες στη μελέτη της McKinsey.
Ρυθμίσεις με βάση τα συνολικά χρωστούμενα
Ρόλο-κλειδί για το ποιες επιχειρήσεις θα κριθούν βιώσιμες, το είδος των ρυθμίσεων που θα απαιτηθούν καθώς και ποιοι επιχειρηματίες ή στελέχη θα κυνηγηθούν για οφειλές προς εργαζόμενους, ταμεία και εφορία, θα παίξει η δημιουργία κοινού μητρώου μεγάλων οφειλετών σε Δημόσιο και ιδιώτες.
Η δημιουργία του μητρώου τρέχει ήδη από την Τράπεζα της Ελλάδος, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών.
Πρόκειται για βάση δεδομένων που ζητούσε επίμονα τα προηγούμενα χρόνια η Τρόικα και το τρίτο Μνημόνιο προέβλεπε την ολοκλήρωσή της ως το τέλος του περασμένου έτους.
Η δημιουργία της θα επιτρέψει να ακτινογραφηθούν «πελατοκεντρικά» οι ληξιπρόθεσμες οφειλές επιχειρήσεων και δευτερευόντως φυσικών προσώπων προς Εφορία, Ταμεία, τράπεζες, εργαζόμενους και προμηθευτές.
Ταυτόχρονα, το ΤΧΣ θα κατηγοριοποιήσει έως τα τέλη Μαρτίου σε βιώσιμες ή μη τις επιχειρήσεις με μεγάλες οφειλές προς Δημόσιο (εφορία, ταμεία) και ιδιώτες (τράπεζες, εργαζόμενοι, προμηθευτές).
Σύμφωνα με πληροφορίες, η μελέτη που έχει ανατεθεί στη McKinsey για τον καλύτερο συντονισμό δράσης στα κόκκινα εταιρικά δάνεια θα περιλάβει όσες επιχειρήσεις έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς ιδιώτες (τράπεζες, προμηθευτές και εργαζόμενους) άνω του 1 εκατ. ευρώ και την ίδια στιγμή ισόποσες τουλάχιστον ληξιπρόθεσμες οφειλές προς εφορία και ταμεία.
Το ύψος των ληξιπρόθεσμων σε συνδυασμό με τις λειτουργικές επιδόσεις και τον κλάδο που δραστηριοποιούνται θα καθορίσει ποιες εταιρείες θα κριθούν βιώσιμες και τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει η λύση αναδιάρθρωσης των συνολικών τους υποχρεώσεων.
Για όσες κριθούν μη βιώσιμες θα ενεργοποιούνται ταχείς διαδικασίες εκκαθάρισης και εκποίησης περιουσιακών στοιχείων. Εδώ ξεκινούν και τα προβλήματα για όσους διετέλεσαν εκτελεστικά μέλη στις διοικήσεις των εταιρειών που θα οδηγηθούν σε εκκαθάριση.
Με τον αναθεωρημένο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, το ποσοστό ικανοποίησης των τραπεζών που έχουν προσημειώσεις επί περιουσιακών στοιχείων από τα έσοδα του πλειστηριασμού διευρύνεται στο 65% ενώ η συμμετοχή των γενικών προνομίων (Εφορία, Ταμεία, εργαζόμενοι) περιορίζεται στο 25%. Ποσοστό 10% διατίθεται για την ικανοποίηση μη προνομιούχων απαιτήσεων.
Οι απαιτήσεις του Δημοσίου από Φόρο Προστιθέμενης Αξίας και λοιπούς παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους κ.λπ. κατατάσσονται στην τρίτη σειρά του πίνακα κατάταξης των γενικών προνομίων.
Αυτό σημαίνει ότι επιχειρήσεις αλλά και τα φυσικά πρόσωπα κινδυνεύουν να χάσουν τα ακίνητά τους, χωρίς να διευθετηθούν ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς εφορία, ταμεία και εργαζόμενους, που επισύρουν ποινή φυλάκισης για όσους διετέλεσαν υπεύθυνα απέναντι στον νόμο πρόσωπα κατά τη δημιουργία των παραπάνω οφειλών.
Θολό παραμένει αν το κοινό μητρώο οφειλετών χρησιμοποιηθεί με περαιτέρω εμπλουτισμό των στοιχείων του, προκειμένου να προκύπτουν τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και πρέπει να τυγχάνουν προστασίας.
Θεωρητικά, η ανεξάρτητη αρχή Πίστωσης και Πλούτου, όταν συσταθεί, θα αξιολογήσει, σε συνεργασία με τις τράπεζες, τους συνεργάσιμους δανειολήπτες. Από την παρακολούθηση και αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειοληπτών θα προκύψει ποιοι εντάσσονται σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες και πρέπει να τύχουν προστασίας και ποιοι είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Παράλληλα ξεκίνησε η συζήτηση μεταξύ τραπεζών και Τράπεζας της Ελλάδος για τους επιχειρησιακούς στόχους εξυγίανσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μέσω ρυθμίσεων, εκποίησης περιουσιακών στοιχείων ή πώλησης χαρτοφυλακίου δανείων. Η διαδικασία στοχοθεσίας αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο ή το αργότερο στις αρχές Απριλίου.
Ακολούθως, οι τράπεζες οφείλουν να υποβάλλουν τριμηνιαίες εκθέσεις από τον Ιούνιο του 2016 στην Τράπεζα της Ελλάδος σε σχέση με βασικούς δείκτες επιδόσεων που θα έχουν ορισθεί. Το ΤΧΣ θα εφαρμόσει επίσης κριτήρια επιδόσεων εξυγίανσης μη εξυπηρετούμενων δανείων στη διαχείριση των τραπεζών ως προς τους επιχειρησιακούς στόχους που θα συμφωνηθούν μεταξύ των τραπεζών και της Τράπεζας της Ελλάδος.
Έως τα τέλη Μαρτίου του 2016, η Τράπεζα της Ελλάδος υποχρεούται να αναθεωρήσει τον Κώδικα Δεοντολογίας, ώστε οι κατευθυντήριες γραμμές για την αναδιάρθρωση του χρέους να αντιμετωπίζουν ομάδες δανειοληπτών (π.χ. ΜΜΕ - Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις) στη βάση σαφών κριτηρίων για την κατηγοριοποίηση των χαρτοφυλακίων λιανικής.
Τέλος, οι ελληνικές αρχές δεσμεύθηκαν να αξιολογήσουν, έως τα τέλη Ιουνίου του 2016, την αποτελεσματικότητα του νομικού και του θεσμικού πλαισίου για την αφερεγγυότητα και να θεσπίσουν τυχόν αναγκαίες τροποποιήσεις.
ΑΝ σας άρεσε αυτό το άρθρο κάντε κλίκ..ΕΔΩ... για να είστε οι πιο ενημερωμένοι αναγνώστες του διαδικτύου
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου