Δευτέρα 4 Μαΐου 2015

Spitfire MJ 755: Το Ιερό Δισκοπότηρο της Αεροπορίας στην Ελλάδα κατέληξε σε κιβώτια!

Spitfire MJ 755: Το Ιερό Δισκοπότηρο της Αεροπορίας στην Ελλάδα κατέληξε σε κιβώτια!


Η επιχείρηση μεταφοράς του στην Αγγλία ναυάγησε και μετά από την παραμονή του στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών, το Spitfire έχει επιστρέψει στο Μουσείο της ΠΑ στο Τατόι μέσα σε κιβώτια!
 
Το όνειρο για επαναφορά σε λειτουργική κατάσταση του Spitfire MJ 755 που για χρόνια αποτέλεσε το πλέον πολύτιμο έκθεμα του Μουσείου της ΠΑ έχει μετατραπεί εδώ και χρόνια σε έναν πραγματικό εφιάλτη. Η επιχείρηση μεταφοράς του στην Αγγλία ναυάγησε και μετά από την παραμονή του στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών, το Spitfire έχει επιστρέψει στο Μουσείο της ΠΑ στο Τατόι μέσα σε κιβώτια!
Το συγκεκριμένο Spitfire (MJ 755) προϊόν του εργοστασίου Castle Bromwich (παρτίδα ΜJ 721-756) εντάχθηκε τον Αύγουστο του 1944 στην 43η Μοίρα της RAF η οποία τότε κάλυπτε τις αποβάσεις στη Νότιο Γαλλία. Μετά από πολεμική δράση στη Βόρεια Ιταλία, παραδόθηκε στην Ελληνική Αεροπορία το Φεβρουάριο του 1947. Στην Ελλάδα τροποποιήθηκε ως φωτοαναγνωριστικό με δύο κάμερες στην άτρακτο και πέταξε για τελευταία φορά το Σεπτέμβριο του 1953. Την άνοιξη του 1995 μεταφέρθηκε από το Πολεμικό Μουσείο στο Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας.



Θυμίζουμε πως το αεροσκάφος είχαν επιθεωρήσει πριν από λίγα χρόνια μηχανικοί του μη κερδοσκοπικού φορέα "Shuttleworth Collection" καθώς και τεχνικοί της εταιρείας "Personal Plane Services". Όλες οι υπηρεσίες και οι τεχνικοί που εξέτασαν το Spitfire διαπίστωσαν πως πρόκειται για ένα αεροσκάφος σε εξαιρετική κατάσταση διατήρησης και ότι κατόπιν της αποκατάστασης του θα είναι το πιο αυθεντικό λειτουργικό υπόδειγμα του τύπου. Σε συνέχεια της προσπάθειας αυτής προσωπικό του Μουσείου μετέβη στην Βρετανία όπου επισκέφθηκε φορείς που εκμεταλλεύονται ιστορικά αεροσκάφη όπως η εταιρεία 'The Fighter Collection' ενώ αποκτήθηκε και η απαραίτητη βιβλιογραφία μέσω του Μουσείου της Βρετανικής Πολεμικής Αεροπορίας.




Η έλλειψη κονδυλίων (δεν είναι μόνο αυτή η αιτία) δεν επέτρεψε την μεταφορά του αεροσκάφους στην Αγγλία, όμως το αεροσκάφος δεν μπορεί να συναρμολογηθεί ξανά, χωρίς την απαραίτητη βοήθεια από το εξωτερικό, με συνέπεια να παραμένουν όλα τα εξαρτήματά του μέσα σε κιβώτια, με τον κίνδυνο "απωλειών" να είναι υπαρκτός όσο ο καιρός και τα χρόνια περνούν και κανείς δεν ενδιαφέρεται για την αποκατάσταση του Spitfire ως εκθέματος του μουσείου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του defenceline.gr, κάθε τμήμα, εξάρτημα, βίδα, κλπ του αεροσκάφους έχει καταγραφεί και οι όποιες κινήσεις έγιναν ακολουθήθηκαν από τα αντίστοιχα πρωτόκολλα παράδοσης – παραλαβής, μια διαδικασία που εξασφαλίζει την φύλαξη και διατήρηση του αεροπλάνου στο ακέραιο.




H ΠΑ, πέρα από την επιχειρησιακή ετοιμότητα, την ασφάλεια των πτήσεων, την μέριμνα για το προσωπικό της όλων των βαθμίδων (Ιπτάμενο, Τεχνικό, στρατεύσιμο και πολιτικό) έχει την ιερή υποχρέωση να μεταλαμπαδεύει την ουσία της Αεροπορικής Ιδέας στις επόμενες γενιές. Αεροπορική Ιδέα χωρίς τη γνώση και τη ματιά στο ένδοξο παρελθόν δεν νοείται. Το Μουσείο της ΠΑ στο Τατόι φροντίζει γι αυτό και το έργο του είναι αξιοθαύμαστο μέχρι σήμερα.


Το υπογραμμίζει άλλωστε και η ίδια η Αεροπορίας μας, καθώς αναφέρει πως "αποστολή του Μουσείου είναι η συγκέντρωση, διαφύλαξη και η έκθεση των κειμηλίων της Αεροπορίας, η μελέτη και η τεκμηρίωση της Ιστορίας, η προβολή των ιερών αγώνων και της Αεροπορικής Ιδέας ανά τους αιώνες".


Το Spitfire θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το Ιερό Δισκοπότητο της Αεροπορίας στην Ελλάδα. Οφείλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να κάνουν ότι μπορούν για να το επαναφέρουν στην αρχική του κατάσταση, ως έκθεμα. Να μπορούν οι φίλοι της ΠΑ να το θαυμάζουν, όπως έκαναν για χρόνια. Όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, ας ξαναδούμε το ζήτημα της λειτουργικής του "αναγέννησης".



Το θρυλικό Spitfire όπως παρουσιάστηκε το 2006 στο Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας στο Τατόι, φωτογραφημένο από τον Σωτήρη Κωνσταντινίδη.
Το 1ο όμως βήμα είναι να βγει από τις κούτες (!) και αφού διαπιστωθεί πως όλα (μέχρι και την τελευταία βίδα) είναι στη θέση τους, να ξεκινήσει - με τη συνδρομή εξειδικευμένου προσωπικού - η συναρμολόγηση του αεροσκάφους. Τα υπόλοιπα θα τα δουν οι αρμόδιοι σε δεύτερη φάση...
Όσο για το κόστος; Λύσεις υπάρχουν. Δεν μπορεί το ΥΕΘΑ ή η "Πολιτεία"; Ανοίξτε έναν λογαριασμό με τη μορφή εράνου (κάποτε είχε ξαναγίνει)... Οι φίλοι της ΠΑ και της Αεροπορικής Ιδέας θα δώσουν την απάντησή τους και θα είναι εκκωφαντική!
Γιώργος Λαμπράκης


ΠΗΓΗ

ΑΝ σας άρεσε αυτό το άρθρο κάντε κλίκ...ΕΔΩ..  για να είστε οι πιο ενημερωμένοι αναγνώστες του διαδικτύου!

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου